fbpx
65   183
134   226
149   333
149   381
163   410

Tips om beter te slapen

Tips om beter te slapen

Goed slapen, het is zo belangrijk! Ik heb een tijd gehad dat ik echt totaal niet kon slapen en ongelofelijk rusteloos was in bed. Een ontzettend vervelend gevoel waar je de hele dag last van hebt. Inmiddels heb ik hier al heel lang geen last meer van en slaap ik absoluut als een roos. Jawel, iedere nacht! In dit artikel geef ik je tips om beter te slapen. Kun jij nog wel wat tips gebruiken? Lees dan snel mee!

Een betere nachtrust

Wat als beginpunt handig is is om voor jezelf te bepalen hoeveel slaap je nodig hebt. De een voelt zich het best met 7 uur slaap terwijl de ander minimaal 8,5 uur nodig heeft. Daarnaast schijnt dit ook bij mannen en vrouwen te verschillen. Ik voel mijzelf het beste met een goede nachtrust van 8 uur. Dan wordt ik uitgerust wakker en voel ik mij fris en fruitig. Bepaal voor jezelf wat voor jou het beste aantal uren slaap is en stel dit aantal uren in als jouw doel!

Eigenlijk hebben al mijn tips betrekking op de avond, tussen de 1 à 2 uur vóór het slapengaan. Dit uur of deze uren zijn namelijk bepalend of jij die nacht wel of niet goed gaat slapen. Hieronder ga ik mijn tips om beter te slapen, die ik zelf heb gevolgd, opsommen en uiteraard hoop ik dat deze tips jou ook gaan helpen.

  1. ’s Avonds geen caffeïne meer!
    • Standaard dronk ik, na het avondeten, samen met mijn vriend een bakje koffie. Het was een routine geworden en ik dacht er eigenlijk niet meer over na. Caffeïne is een opwekkende stof en het effect hiervan merk je binnen een uur na inname en is meestal pas na 5 uur uitgewerkt. Je raad het al, dit is niet handig om te doen na het avondeten. De kans dat de caffeïne nog lekker aan het werk is terwijl jij in slaap probeert te vallen is namelijk groot. Ik ben dan ook gestopt met het drinken van caffeïne in de avond. Ik drink nog steeds een bakje koffie na het avondeten maar dit is altijd een caffeïne-vrije variant.
  2. Ultieme ontspanning
    • We zitten natuurlijk in een druk en haastig leven. Mijn telefoon is mijn beste vriend en ik betrap mijzelf er regelmatig op dat ik in de avond nog weleens mijn instagram tijdlijn check. Toch heb ik echt geprobeerd dit een uur voor het slapengaan niet meer te doen. Uiteraard is het dan ook het beste om ook geen televisie te kijken en lekker een boek te lezen in een ontspannen bad. Hierdoor voel je jezelf lekker ontspannen en is de kans dat je daarna goed in slaap valt een stuk groter!
  3. Een vast slaapritme
    • Probeer voor jezelf een vast slaapritme te hebben. Voornamelijk in het begin is dit heel erg belangrijk. Ga iedere dag op dezelfde tijd naar bed en sta iedere dag op dezelfde tijd op. Op het moment dat je een betere nachtrust ervaart kun je dit natuurlijk wel weer een beetje laten vieren maar in het begin zal een vast slaapritme je echt gaan helpen.
  4. Perfecte slaapkamer
    • Natuurlijk slaap je in de slaapkamer en moeten daar ook de omstandigheden helemaal perfect zijn. Zorg voor een heerlijk gewassen dekbed met je favoriete wasverzachter en zorg dat hetgeen waar je in slaapt super comfortabel zit. Daarnaast is een goede ventilatie belangrijk en qua temperatuur liever te koud als te warm. Ikzelf zet overdag altijd het slaapkamerraam op een kiertje voor frisse lucht!
  5. Melatonine
    • Heb jij de bovenstaande tips al geprobeerd maar slaap je nog steeds ontzettend onrustig? Dan kan ik je melatonine aanbevelen. Dit is een hormoon dat ervoor zorgt dat we slaperig worden op het moment dat het buiten donker wordt. Als je niet goed in slaap kunt komen dan kan het zijn dat je eigen lichaam te weinig van dit hormoon aanmaakt en dan kun je melatonine innemen om dit probleem op te lossen. Je kunt melatonine kopen online en kiezen voor melatonine als voedingssupplement (dosering onder 0,3mg) of als geneesmiddel (dosering boven 0,3mg). Mijn advies hierin is om eerst te kijken of de lage dosering voor jou al het gewenste resultaat geeft.

Dit waren mijn tips om beter te slapen. Slaap jij altijd als een roosje of kun je ook wel een betere nachtrust gebruiken?

Volg je mij al op Instagram & Bloglovin?

Dit artikel is een samenwerking met melatonine.nl

Delen: