Gezien de lockdown waarin we ons bevinden is het wellicht moeilijker dan ooit; zichtbaar zijn als bedrijf. Maar misschien ook wel belangrijker dan ooit. Herken jij jezelf in deze struggle met jouw onderneming in en wil jij absoluut meer zichtbaar worden met jouw bedrijf? Dan hoop ik je in dit artikel een aantal tips te geven waar je mee aan de slag kunt. Zo ben jij zichtbaar als bedrijf! Lees je mee?
Zo ben jij zichtbaar als bedrijf
Tsja, je moet ergens beginnen! Zie het als een soort spel. Probeer verschillende dingen uit en monitor zo goed mogelijk of je verschil merkt. Lijkt iets te werken? Dan zet je dit door. Merk je totaal geen verschil? Dan ga je over op een andere aanpak. Dit klinkt zweverig maar is het alles behalve. Wat voor de een wel werkt hoeft voor een ander nu eenmaal niet te werken. Vrij logisch toch?
Offline zichtbaarheid
Het is wellicht spannend maar netwerken is echt ongelofelijk belangrijk. Ik heb hem even bij ‘offline’ geplaatst al vinden de netwerkevenementen op dit moment waarschijnlijk voornamelijk online via Zoom plaats. Zodra het weer mag, meld je aan voor een Netwerk borrel. Het is 1. goed voor je sociale vaardigheden, 2. goed voor je motivatie en inspiratie en 3. natuurlijk super goed om jouw bedrijf in het zicht van anderen te brengen.
Stickers, carwraps, flyers, spandoeken, dit klinkt wellicht achterhaald. Geloof me, dat is het niet. Drukwerk is nog steeds een hele belangrijke, offline optie om jouw bedrijf meer zichtbaarheid te geven. Een reclamebord is bijvoorbeeld zo’n gek idee nog helemaal niet. Op een tactische plek komen er per dag wellicht wel tientallen of zelfs honderden potentiële klanten voorbij. Een goed materiaal om te bedrukken is dibond, een kern van hoogwaardige polyethyleen. Een duurzaam materiaal met een luxueuze uitstraling. Belangrijk is natuurlijk wel om goed te bedenken wat je op dit reclamebord laat drukken. Een communicatie uiting die van toepassing is voor een flinke tijd in de toekomst zorgt ervoor dat het de investering waard is!
Online zichtbaarheid
De 2 belangrijkste punten voor online zichtbaarheid zijn 1. Google en 2. Social Media. Mijn ervaring is echt dat dit de twee pijlers zijn. Heb jij een website voor jouw bedrijf? Dan is het natuurlijk ongelofelijk belangrijk dat je vindbaar bent in de zoekmachine van Google. Dat jouw website in de zoekresultaten tevoorschijn komt op het moment dat iemand zoekt naar hetgeen dat jij aanbiedt, dat is natuurlijk de ideale situatie. Search Engine Optimalization is een vak apart en is een ongoing project.
Lees ook het artikel ‘Zo maak jij jouw tekst SEO proof‘.
En uiteraard is Social Media niet meer weg te denken. Voorafgaand is het slim om onderzoek te doen en antwoord te geven op de vraag: ‘Op welk Social Media kanaal is mijn doelgroep het meest actief?’ Dit wilt niet zeggen dat je andere Social Media kanalen links moet laten liggen, maar je weet in ieder geval waar je focus moet liggen. Probeer daarnaast je content niet de dupliceren op alle social media kanalen maar zorg voor unieke content! Zo hebben mensen een reden om je te volgen op meerdere kanalen!
Bijvoorbeeld: Voor mijn blog is de beste combinatie Instagram en zo ben ik mij ook voornamelijk gaan focussen op Instagram. Hierop post ik heel wat foto’s in mijn feed en zie je een stukje van mijn leven via stories. Maar dit wilt niet zeggen dat ik Facebook, Pinterest en LinkedIn totaal niet gebruik. Zo deel ik op Facebook al mijn blogartikelen, steevast iedere dag. Plaats ik toffe fashion- en interieur foto’s op mijn borden op Pinterest en deel ik marketingcommunicatie gerelateerde artikelen via LinkedIn.
Huisstijl voor jouw bedrijf
Of je nu offline of online zichtbaarheid probeert te creëren, zorg altijd voor één uitstraling. Het is zo ontzettend belangrijk om als bedrijf een huisstijl te hebben. Denk aan dezelfde kleuren, dezelfde tone of voice, dezelfde lettertypes en ga zo maar door. Dit zorgt ervoor dat je één geheel vormt en dat je zorgt voor herkenbaarheid bij potentiële klanten. Zodra zij weer een communicatie uiting van je bedrijf voorbij zien komen herkennen ze het en hebben ze er sneller een goed en vertrouwd gevoel bij.
HBO Communicatie
Ik heb HBO communicatie gestudeerd met de specialisatie in marketing. Uiteraard heb ik tijdens mijn opleiding heel wat handvaten gekregen om een bedrijf, zowel online als offline, zo goed mogelijk zichtbaar te maken. Maar wellicht is het belangrijk om eerst eens te kijken naar je onderneming zelf. Waarom ben jij deze onderneming gestart? Wat wil je met jouw onderneming aanbieden en bereiken en wat wil je uitstralen? Zodra je hier concreet antwoord op kunt geven kunnen we proberen antwoord te geven op de vraag ‘hoe’ we dit gaan doen. Hierbij kun je uiteraard mijn tips over offline en online zichtbaarheid, die hierboven staan beschreven, gebruiken.
Ik hoop, met dit artikel, antwoord te hebben gegeven op jouw vraag ‘Hoe word ik zichtbaar met mijn bedrijf?’ Natuurlijk begrijp ik dat dit artikel, met +/- 1000 woorden, een hele beknopte versie is. Het is niet voor niets dat er een 4 jarige HBO studie beschikbaar is, super veel boeken over geschreven zijn met sommige zelfs met meer dan 500 pagina’s. Tsja, het even uitleggen in één artikel is dan ook echt onmogelijk. Toch hoop ik dat ik je inzicht heb kunnen geven en dat je in ieder geval aan de slag kunt met de offline en online tips die ik geef vanuit mijn eigen ervaring. Mocht je vragen hebben, dan mag je mij altijd een mail of een DM sturen!
Heb jij het idee dat jouw bedrijf op dit moment genoeg zichtbaar is?
Volg je mij al op Instagram & Bloglovin?
Dit artikel is een samenwerking met ReclameOnline.be