fbpx
217   224
90   252
60   127
15   202
67   394

Zo maak je jouw tekst SEO proof

Zo maak je jouw tekst SEO proof

Goed vindbaar zijn op Google is natuurlijk een pré voor een succesvolle blog. Dit doe je door zowel je website als je teksten zo SEO proof mogelijk te maken. SEO betekent Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Hoe meer jouw website geoptimaliseerd voor een zoekmachine, hoe beter hij wordt gevonden. In dit artikel geef ik je een stappenplan met hoe je een tekst seo proof maakt. Ben jij benieuwd naar dit stappenplan? Lees dan nu zeker mee.

Zo maak je jouw tekst SEO proof

Er zijn veel verschillende SEO elementen op je website die effect hebben op je Google Ranking. Hoe beter je deze elementen inricht, hoe beter je wordt gevonden in de zoekmachine. Belangrijke SEO elementen zijn bijvoorbeeld de meta data, de H knoppen, de url structuur en de alt tekst. Los hiervan is het natuurlijk belangrijk dat de gedeelde content ook goed is ingericht.

Zoekwoordenonderzoek

Je tekst kun je het beste schrijven rond één zoekwoord. Om te bepalen wat jouw zoekwoord wordt doe je vooraf zoekwoordenonderzoek. Dit doe ik zelf via de Google Ads zoekwoordplanner. Hierin kun je zien of woorden een hoog of laag zoekvolume hebben. Een woord met een hoog zoekvolume is interessant maar je hebt last van veel concurrentie waardoor het moeilijker is om hierop te scoren. Daarentegen heeft een zoekwoord met een laag zoekvolume een stuk minder concurrentie en is scoren dus makkelijker. Weeg hierin je keuze dus goed af!

SEO proof unieke tekst

Zodra je je zoekwoord(en) hebt gekozen kun je aan de slag met de content. Een SEO proof tekst bestaat altijd uit minimaal 400 woorden en de tekst is altijd uniek. Dat betekent dat hij 1x voorkomt op Google en dus niet geknipt en geplakt is. Daarnaast is het aan te raden om de tekst actief te schrijven en de lijdende vorm en lange zinnen zoveel mogelijk te vermijden. Dit leest fijner en een zoekmachine kijkt ook naar de leesbaarheid van een tekst. Een te commercieel artikel wordt ook afgestraft dus probeer de balans tussen informatief en commercieel te vinden.

H koppen

Om de tekst en de leesbaarheid te verbeteren is het goed om de tekst te verdelen door H koppen te gebruiken. Google kijkt naar deze H koppen en ook voor de lezer verbetert het de leesbaarheid. Door de koppen te scannen kan een lezer namelijk in een paar seconden scannen waar de pagina over gaat. De belangrijkste koppen zijn de H1 en H2 koppen. Naarmate de tekst vordert en langer wordt kun je onder je H2 koppen ook H3, H4 en H5 koppen toevoegen.

Meta data

In de meta data omschrijf je waar je pagina over gaat. Deze data wordt door zoekmachines gebruikt om beter te begrijpen waar je website over gaat. De meta data bestaat uit twee items, namelijk je meta titel en je meta omschrijving. Het is belangrijk om in je meta titel het zoekwoord op te nemen. De meta titel is letterlijk de titel die wordt weergegeven in een zoekmachine. De meta omschrijving is de tekst die wordt getoond onder de meta titel en onder de URL van de pagina. In dit stuk tekst kun je mensen over halen om op de link te klikken. Het is wel belangrijk hier ook je zoekwoord in te verwerken.

De bovenstaande vier besproken items zijn de belangrijkste elementen als het gaat over een tekst SEO proof maken. Hiernaast heb ik nog 3 tips om ervoor te zorgen dat jouw tekst goed scoort op Google:

  • Voeg een waardevolle, uitgaande link toe van een betrouwbare, goed scorende site (voorbeeld: NOS)
  • Verwerk een aantal interne links in de tekst en gebruik het zoekwoord van de pagina waar je naartoe linkt als ankertekst
  • Zorg dat je het zoekwoord in de alt-tekst achter je afbeelding verwerkt

Wil jij meer weten over affiliate marketing? Zo werkt affiliate marketing,

Zo maak je jouw tekst SEO proof! Zijn jouw teksten altijd SEO proof? 

Volg je mij al op Instagram & Bloglovin’?

Deel dit artikel op Pinterest

Zo maak je jouw tekst SEO proof

 

Delen: