fbpx
117   253
105   268

Trip in Fins Lapland Deel 4

Helaas volgt in dit artikel onze trip in Fins Lapland Deel 4 en dat is gelijk het laatste deel. Inmiddels zijn we al bijna 4 weken terug in Nederland en lijkt onze trip naar Fins Lapland alweer een eeuwigheid geleden. Maar jeetje, wat hebben we daar genoten zeg en wat is het een fantastische vakantiebestemming. Met heel veel plezier laat ik je in dit artikel onze twee laatste daagjes daar zien. Lees je mee?

Dag 7 – vrijdag

In deel 3 heb je woensdag en donderdag kunnen zien. In dit laatste deel beginnen we dus op vrijdag. We hebben tijdens deze trip al een sneeuwscootertocht gedaan en dit was ongelofelijk gaaf. Echter zijn onze mannen motorrijders en houden ze wel van een beetje snelheid. De sneeuwscooters die we meekregen tijdens de excursie waren toch wel de ‘softie variant’. Ze besloten voor the real deal te gaan en ‘echte’ sneeuwscooters te huren met genoeg pk. Wij vrouwen besloten ‘de mannen maar even te laten spelen’ en een mooie wandeling te gaan maken rondom het meer. Op het meer meeten we de mannen die natuurlijk direct helemaal weg zijn van deze mega snelle sneeuwscooters.

Terwijl de mannen door het landschap scheuren wandelen wij op ons gemakje en genieten we van de prachtige natuur. Jeetje, wat is Lapland fantastisch mooi zeg. Ik denk dat de foto’s genoeg zeggen en dat hier eigenlijk weinig uitleg bij nodig is. Tijdens het wandelen pauzeren we in een kötta waar heel veel lokale mensen gezellig even wat drinken en worstjes braden op het vuur dat altijd aan is. Dit is zo gezellig aan Finland. Mega leuke traditie!

Na een uurtje of 2 zijn de mannen klaar met scheuren op de sneeuwscooters en gaan we gezellig met z’n alle uitgebreid lunchen in het dorp. Hierna lopen we terug richting ons appartement en kleden we ons om in ons skipakkie. Het is tijd om voor de laatste keer de pistes op te gaan. Vooral in het begin is het heerlijk weer en echt genieten tijdens het skiën. Tegen het einde van de middag begint het weer wat te veranderen en worden er delen van het skigebied afgezet. We besluiten terug te gaan richting het dorp en onze skispullen weer in te leveren bij het verhuurbedrijf. De rest van de avond chillen we in het appartement, eten we gezellig met z’n allen, genieten we van de laatste keer sauna en spelen we spelletjes.

Dag 8 – zaterdag

Zaterdagochtend is helaas de dag van ons vertrek. We zetten de wekker, pakken onze koffers in, laten het appartement netjes achter en checken uit. De bus staat al op ons te wachten om ons naar het vliegveld te brengen. Het grappige is dat dit hele busje vol zit met Nederlanders en dat we allemaal met TUI vanuit Kittilä, via Rovaniemi, terugvliegen naar Schiphol. Een wat ouder stel vraagt: ‘Heeft er iemand het Noorderlicht gezien?’ En tot onze verbazing was er bijna niemand die het Noorderlicht had gezien. Vol trots laten we onze foto zien en vertellen wij dat wij wel degelijk het Noorderlicht hebben gezien. Wat een geluk dat we die avond, midden in de nacht, toch naar het meer zijn gelopen!

Het vliegveld van Kittilä is echt piepklein en binnen no time zijn we ingecheckt en ‘achter de douane’. Hier moeten we nog eventjes wachten en gelukkig heeft Jeroen het spel Ticket to Ride Europe in zijn handbagage zitten. Tijdens het wachten spelen we gezellig met z’n alle nog een potje. Zodra het potje afgelopen is kunnen we op het gemak richting het vliegtuig. Dat gaat allemaal lekker soepeltjes, ideaal!

Ik zit aan het raam en zie het hele Scandinavische landschap aan mij voorbij trekken. Het is super helder weer dus ik heb een prachtig uitzicht. Voor mij was dit de eerste keer in Scandinavië en ik ben er echt helemaal weg van. Het was fijn om er tijdens de vlucht nog even van te kunnen genieten. We maken een tussenstop op Rovaniemi en daarna vliegen we door naar Schiphol.

Eenmaal terug in Nederland…

We hebben geluk gehad dit jaar. Normaliter gaan wij, met dit clubje, altijd op wintersport in Oostenrijk. Dit jaar besloten we naar Lapland te gaan en dat bleek de beste timing ever. Qua locatie maar zeker ook qua datum. Waren we een week later gegaan dan hadden we óf helemaal niet meer hoeven gaan óf een vet probleem gehad met terug in Nederland komen. Tijdens onze vakantie in Lapland kregen we natuurlijk wel iets mee van de situatie omtrent het coronavirus in Nederland maar zeker niet alles. In Lapland was het virus nog niet gearriveerd en was niemand er mee bezig. Alle restaurants, cafés, supermarkten, nachtclubs etc. waren gewoon geopend en er was letterlijk ‘niets aan de hand’. Tijdens het openen van Facebook of Instagram zagen we wel foto’s van lege schappen, geen wc papier etc. maar echt de ‘ernst’ zagen we er nog niet van in omdat wij simpelweg een hele andere ervaring hebben gehad die week. Eenmaal geland op Schiphol drong het echter direct tot ons door. Wat een bizarre sfeer hing daar zeg..

Dankbaar!

Inmiddels zijn we bijna 4 weken terug in Nederland en beginnen we te wennen aan de 1,5 meter samenleving etc. en zitten we voornamelijk binnen. Ik ben dankbaar voor iedere reis die ik maak maar ik waardeer onze trip in Fins Lapland, door deze situatie, echt ontzettend! Sowieso was het een hele mooie, bijzondere en super gezellige reis en ik koester hem nu extra. Daarnaast ben ik ook heel erg dankbaar voor mijn liefste vrienden waarmee ik deze trip heb gemaakt en is het toch gek dat we nu vooral via de telefoon contact moeten hebben.

Zodra de situatie weer meer ‘richting normaal gaat’ en we weer mogen reizen dan kan ik je Fins Lapland als bestemming in ieder geval 100% aanraden. Bij deze vind ik echt dat hij op je bucketlist moet komen te staan. Het was gewoon in één woord fantastisch! Maar goed, dat hebben jullie natuurlijk in mijn reisverslagen allemaal kunnen zien en kunnen lezen!

Stay safe, everyone X

Teruglezen?

Volg je mij al op Instagram Bloglovin’?