Ben jij ook werkzaam op kantoor? Dan weet je vast hoe lastig het soms kan zijn om je bureau opgeruimd te houden. Voordat je er echt erg in hebt, ligt deze bezaaid met prullaria. Van oude documenten tot mapjes, rekeningen en ga zo maar door. Ze zeggen niet voor niets “een opgeruimde werkplek is een opgeruimd hoofd”. Een rommelige werkplek maakt je minder productief. Ook omdat je misschien nauwelijks iets kunt terugvinden. Herken je dit? Dan wordt het hoog tijd om hier verandering in te brengen. Daarom vijf tips voor een opgeruimd bureau.
1. Gebruik een lockerkast
Een lockerkast kopen kan een prima oplossing zijn om persoonlijke eigendommen snel en eenvoudig op te bergen. Het oogt al snel heel rommelig als een jas en andere dingen die je niet nodig hebt tijdens het werken op kantoor liggen. Het helpt dan ook zeker als je deze uit het zicht kunt bewaren. Je kunt er eventueel ook voor kiezen om – indien mogelijk – hier je smartphone te bewaren. Hierdoor word je veel minder afgeleid door berichten van buitenaf.
2. Praktisch indelen
Welke items gebruik je het meest tijdens het werken? Denk aan een schrijfblok, planner, pennen en elektronica. Nog al te vaak worden bureaus ingedeeld op basis van uitstraling. Er wordt vooral gekeken naar wat er mooi uitziet, maar niet gelet op handigheid. Daarom is het juist zo belangrijk om eens naar de functionaliteit van het bureau te kijken.
Begin elke dag met het herinrichten van het bureau. Als je dit iedere dag doet, kost dit heel weinig tijd en moeite. Ruim prullaria op en leg enkel de dingen dichtbij die je ook daadwerkelijk regelmatig gebruikt. Zo hoef je niet steeds te zoeken en wordt het ook geen grote rommel aan het einde van de dag.
3. Voldoende opbergruimte
Het is heel lastig om een bureau geordend te houden als je over onvoldoende opbergruimte beschikt. Denk daarom aan de aanschaf van mappen, hoesjes en andere systemen om belangrijke papieren netjes op te bergen en het bureau zoveel mogelijk vrij te houden. Bewaar kleine dingen als pennen, gummen en nietjes in bakjes. Berg deze bij voorkeur uit het zicht op.
4. Wees kritisch
Eens in de zoveel tijd is het goed om een grote opruimronde te houden. Haal alles van en uit je bureau en kijk kritisch naar de verzamelde spullen. Welke dingen heb je echt nodig en moeten op het bureau blijven liggen en welke dingen zouden ook elders bewaard kunnen worden? Doe alle overbodige en kapotte spullen weg.
5. Alles een vaste plek
Zorg ervoor dat alles een vaste plek heeft en maak er een gewoonte van om de spullen ook weer op hun eigen plek op te bergen. Zo blijft je werkplek opgeruimd en kun je ook sneller dingen terugvinden. Denk niet alleen aan het opruimen van je werkplek, maar zorg er ook voor dat deze regelmatig schoongemaakt wordt. Handig om bijvoorbeeld een pak schoonmaakdoekjes op kantoor te hebben, zodat je eenvoudig het bureaublad en toetsenbord kunt reinigen.
Dit zijn mijn 5 tips voor een opgeruimd bureau.
Volg je mij al op Instagram & Bloglovin’?
Gastblog.