fbpx
45   84
112   192
93   244
113   186
109   245

Het verschil tussen SEO en SEA

Het verschil tussen SEO en SEA

Als je mij al wat langer volgt dan weet je misschien wel dat ik, naast mijn eigen bedrijf, een fulltime baan heb en hiervoor HBO Communicatie heb gestudeerd. Deze studie heb ik afgerond in de richting externe communicatie en tijdens deze studie heb ik veel kennis opgedaan wat betreft marketing. Het is dan ook mijn drijfveer geweest om deze blog te starten. Inmiddels ben ik heel wat jaren verder en heb ik uiteraard overal en nergens extra kennis opgedaan. Gaat het goed met je bedrijf maar kun je online wel een extra boost gebruiken? Heb je geen idee hoe jouw website zichtbaar wordt in de zoekmachines? Zet je geen SEO en SEA in? Dan is dat wellicht het probleem. In dit artikel bespreek ik het verschil tussen SEO en SEA en waarom ze beide belangrijk zijn. Lees je mee?

Search Engine Optimalization vs. Search Engine Advertising 

Voordat we verder gaan, eerst even de termen helder:

  • SEO betekent Search Engine Optimalization, oftewel zoekmachine optimalisatie (onbetaald)
  • SEA betekent Search Engine Advertising, oftewel adverteren in zoekmachines (betaald)

Met een zoekmachine wordt eigenlijk altijd Google bedoeld en dat betekent dat er met SEA dus eigenlijk ook altijd Google Ads wordt bedoeld.

Korte termijn vs. lange termijn

Wil je resultaat boeken op korte termijn? Dan is hier SEA uitermate voor geschikt. Door het inzetten van Google Ads kom je relatief makkelijk en erg snel hoog in de zoekresultaten terecht. Hier bied je een bedrag op basis van zoektermen- en woorden. Daarnaast kun je, in het advertentiecentrum van Google, heel makkelijk een specifieke doelgroep instellen. Houd echter je Google Ads wel dagelijks in de gaten want het inzetten van deze optie kan echt enorm in de papieren lopen.

Ben je op zoek naar resultaat op lange termijn? Dan is SEO daar meer voor geschikt. Hierbij is het belangrijk dat Google jouw website erkend als ‘relevant’ en daardoor zo hoog mogelijk in de zoekresultaten laat zien. Dit doe je door je website te optimaliseren en SEO proof te maken.

Lees ook –> Zo maak je jouw tekst SEO proof

Wat een goede strategie zou kunnen zijn is om eerst je website te boosten met SEA. Je kunt in de tussentijd je website optimaliseren en stapje voor stapje meer SEO proof maken. Zodra je merkt dat je organisch (SEO) beter gevonden wordt kun je wellicht het bedrag van SEA beetje bij beetje verlagen. Mijn advies is wel om SEA nooit helemaal uit te schakelen omdat het nog steeds ontzettend belangrijk blijft voor de online zichtbaarheid van je website.

Oftewel, goede vindbaarheid begint met een goed uitgedachte SEO en SEA strategie. Heb jij hiervoor echt te weinig kennis in huis? Schakel dan een marketingbureau (bijvoorbeeld outperforming.nl) in om jou te ondersteunen en te voorzien van het beste advies.

Volg je mij al op Instagram Bloglovin

Delen: