fbpx
2   16
14   35
65   136
97   454
54   138

Hoe kom je aan samenwerkingen?

Hoe kom je aan samenwerkingen?

In dit artikel ga ik antwoord geven op de vraag: ‘Hoe kom je aan samenwerkingen?’ Het is namelijk een vraag die mij heel vaak wordt gesteld. Uiteraard heb ik het dan over samenwerkingen voor mijn blog en mijn instagram. Samenwerkingen die ik nodig heb om mijn bedrijf, bestaande uit o.a. mijn blog en mijn instagram, te runnen. Geld verdienen met bloggen en instagram is niet vanzelfsprekend. Ben jij net begonnen of juist al wel een tijdje bezig maar wilt het niet vlotten met de samenwerkingen met bedrijven? Wellicht kan ik je in dit artikel een stapje verder helpen.

Een bedrijf zelf benaderen voor een samenwerking

Het is zeker een manier om zelf een bedrijf te benaderen voor een samenwerking. Maar ik moet heel eerlijk toegeven dat ik dit zelf echt heel erg weinig doe. Door de jaren heen heb ik gemerkt dat het gewoon niet heel erg interessant is om te doen. Vaak benader je bedrijven die weinig ervaring hebben met bloggers. Laat staan dat ze er voor open staan en zelfs geld voor over hebben. De stoute schoenen aantrekken kan natuurlijk ook positief uitpakken en geloof me, het is zeker ook weleens gelukt. Maar als ik eerlijk kijk naar hoeveel tijd het kost en hoeveel het uiteindelijk oplevert is het weinig lucratief.

  • Wat wèl interessant is, is om een bedrijf te benaderen waar je al eens eerder mee samen hebt gewerkt. Je weet dan dat zij samenwerken met bloggers en kunt, na een tijdje, prima een mailtje sturen om te vragen of het ze leuk lijkt om nog eens samen te werken!

Samenwerkingen via bureaus

In dit geval fungeren de bureaus als tussenpersoon. Ik sta bij verschillende blogger bureaus of influencer bureaus ingeschreven. Denk bijvoorbeeld aan Linkpizza en Blog Brains. Je kunt je voor deze bureaus inschrijven en een soort ‘marktplaats’ plekje voor jezelf maken. Voor deze bureaus is jouw bereik het belangrijkste en je kunt dus vaak aangeven hoeveel unieke maandelijkse bezoekers je ontvangst per maand op je blog of bijvoorbeeld hoeveel volgers je hebt op instagram. Bedrijven die interesse hebben in samenwerkingen met influencers gaan, via deze bureaus, op zoek naar een goede match. Op het moment dat jij voldoet aan de eisen van dit bedrijf is er mogelijkheid om te onderhandelen en de samenwerking te bespreken. Doe dit uiteraard alleen wanneer jij de samenwerking ook helemaal ziet zitten.

Samenwerkingen rechtstreeks

Om eerlijk te zijn, zijn mijn meeste samenwerkingen toch echt rechtstreekse samenwerkingen. Ik weet dat mijn blog goed vindbaar is op Google en ook op instagram ben ik alles behalve onzichtbaar. Gelukkig weten bedrijven mij dan ook inmiddels prima te vinden en krijg ik geregeld aanvragen tot een samenwerking binnen in mijn mailbox. Natuurlijk zijn niet alle voorstellen even interessant en past ook niet alles bij mijn blog. Er zijn er dan ook genoeg die ik afsla. Maar gelukkig zitten er ook heel veel leuke samenwerkingen tussen! Sommige zelfs zo leuk dat ik al met heel wat bedrijven frequent contact en dus een vaste samenwerking heb. Heel tof!

Hoe lang volg jij mijn blog al? 

Volg je mij al op Instagram Bloglovin’?

Dit artikel bevat affiliate links.

Delen: