fbpx

Domein autoriteit verhogen? Dat doe je zo!

Domein autoriteit verhogen

Heb je een blog of een website? Dan wil je natuurlijk zoveel mogelijk website traffic hebben. Naast termen zoals affiliate marketing en SEO proof heb je vast ook weleens van domein autoriteit of domeinwaarde gehoord. Je domein autoriteit wordt weergegeven in een getal en hoe hoger dit getal is hoe hoger een zoekmachine jouw website weergeeft en hoe beter je dus gevonden wordt. In dit artikel ga ik je vertellen hoe jij jouw domein autoriteit verhogen kunt. Lees je mee?

Domein autoriteit verhogen? Dat doe je zo!

De Engelse variant, Domain Authority (DA), is wellicht een bekendere term in het marketing werkveld. Zoals gezegd wordt deze factor weergegeven in een getal tussen 0 en 100. Hoe hoger de score hoe beter je scoort in een zoekmachine. Voor een blog is een domein autoriteit vanaf 25 een prima score maar streven naar meer kan natuurlijk nooit kwaad. Het verhogen van je domein autoriteit is echter zo simpel nog niet en vergt heel wat geduld aangezien je na een aanpassing niet direct resultaat ziet. Ik zit zelf ook nog steeds midden in dit proces en mijn DA is ook nog niet op het getal waar ik hem hebben wil. Maar tijdens dit proces zijn er wel een aantal aanpassingen die hebben geholpen en vandaar dat ik deze graag bespreek in dit artikel.

Je kunt overigens je DA heel gemakkelijk meten via open site explorer van MOZ.

Maak je website SEO vriendelijk

Een website die gebruiksvriendelijk is scoort altijd beter in een zoekmachine. Laad je website snel, is de websitestructuur vanzelfsprekend en werkt hij net zo goed op je laptop als op je mobiel? Dan ben je goed op weg! Naast gebruiksvriendelijkheid is het ook belangrijk dat je website SEO vriendelijk is. SEO staat voor search engine optimalization en zorgt ervoor dat je beter wordt gevonden in de zoekmachines. Uiteraard moet je wel zorgen dat de teksten die je plaatst op je website relevant zijn en dat de zoektermen overeenkomen met je content. Hiernaast is het belangrijk dat je artikelen altijd uit minimaal 300 woorden bestaan en dat er geen gebroken links (404 pagina’s) op je website aanwezig zijn.

Een tijdje terug heb ik een uitgebreid artikel geschreven over het SEO proof maken van een tekst –> Zo maak je jouw tekst SEO proof.

Zorg voor een goede linkstructuur

Een zoekmachine kun je zien als een soort spin die continu loopt op een web van linkjes. Op je website is het ontzettend belangrijk om intern te linken naar andere delen op je website. Op deze manier zorg je ervoor dat pagina’s op je website onderling aan elkaar worden verbonden. Uiteraard is het hierbij wel belangrijk om ook echt naar een passende pagina te linken zodat het relevant is. Een goed voorbeeld zie je in de tekst hierboven waarin ik link naar een artikel waarin ik het SEO proof maken van een tekst bespreek. Deze interne link sluit natuurlijk perfect aan op de tekst.

Overigens is dit ook erg gebruiksvriendelijk aangezien lezers zo niet hoeven te zoeken naar andere artikelen en ze als het ware aangereikt krijgen. De kans dat iemand doorklinkt naar een volgend artikel wordt groter, men verblijft langer op je website en ook dit heeft een positief effect op je website.

Naast interne links zijn backlinks ook heel erg belangrijk. Dit zijn links naar jouw website vanaf een andere website. Hierbij geldt wel; kwaliteit boven kwantiteit. Ga zorgvuldig op zoek naar backlinks en zorg ervoor dat de site die naar jouw site linkt relevant is en een hogere domeinautoriteit (en het liefst ook pagina autoriteit en trustflow) heeft.

Maak kwalitatief goede content

Dit is wellicht een open deur maar kwalitatieve content is op dit moment echt ontzettend belangrijk. Er zijn zoveel websites, webshops en blogs en inmiddels zijn wij flink getraind in het scannen van een pagina binnen een aantal seconden. Een potentiële lezer kan wel op jouw website terecht komen naar aanleiding van een zoekterm maar als de relevantie binnen een aantal seconden niet aanwezig blijkt dan zijn ze binnen no time weer weg. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Zorg er dus voor dat je een toegevoegde waarde hebt te bieden en zorg ervoor dat je zoektermen overeen komen met de content. Wellicht blijkt de content wel zo relevant dat diegene je website snel nog eens bezoekt?

Naast de domein autoriteit wordt een website op nog veel meer punten geranked, zoals trust flow, pagina autoriteit en citation flow. Mocht je hier meer over willen weten, laat het me dan weten in de reacties. 

Heb jij jouw domein autoriteit weleens gecheckt? 

Volg je mij al op Instagram & Bloglovin’?

Deel dit bericht op Pinterest ↓

Domein autoriteit verhogen? Dat doe je zo!

Delen:

2 Reacties

  1. 22 november 2020 / 09:24

    Leuk om hier meer over te lezen. Mijn blog http://www.reizeneuropa.com heeft ook nog niet de DA die ik wil, maar volgens mij kost het vooral veel tijd. Hoe meer tijd je eraan besteed, hoe sneller het gaat stijgen. Maar als je maar progressie ziet, dan is het al mooi, toch? 🙂

  2. 20 november 2020 / 13:34

    Interessant! Ik vind het zeker leuk om meer rondom deze termen te lezen