fbpx
13   192
66   390

Roadtrip door Costa Rica Deel 3

Ready for part 3? I am! In deel 2 heb je kunnen lezen dat we net, met onze gehuurde 4×4, gearriveerd zijn in Boca Tapada. Deze plek ligt in het noorden van Costa Rica, vlakbij de San Carlos rivier en tegen de grens van Nicaragua. Een plekje dat alles behalve ‘super toeristisch’ is. In dit deel kun je lezen wat wij allemaal hebben meegemaakt in Boca Tapada. Lees je mee?

Dag 6 – Op avontuur in Boca Tapada

Wauw! Wat is het prachtig wakker worden hier zeg. Onze lodges liggen aan het water (een lagune) met uitzicht op de jungle. Via een lange loopbrug over het water lopen we richting het restaurant waar we genieten van een heerlijk ontbijt. Deze ochtend staat er een kanotocht op ons te wachten. Na ons ontbijt staat er dan ook al een gids op ons te wachten die ons meeneemt richting de auto waarachter een aanhanger hangt met hierop de kano’s.

We rijden een klein halfuurtje en dan komen we aan bij het stukje rivier waar we ’te water’ gaan. De dames moesten uiteraard alweer plassen. Tot onze verbazing mocht dit gewoon bij mensen thuis. Stiekem toch een beetje ongemakkelijk maar wel mega leuk om in een typisch Tico-huis even van het toilet gebruik te maken. Overigens natuurlijk ook ontzettend gastvrij en behulpzaam.

De kanotocht was echt prachtig! Wel hadden we helaas wat pech met het weer. Op een gegeven moment kwam het met bakken uit de hemel en werden we echt zeiknat. Toch was het een hele gave ervaring en hebben hier en daar nog wat dieren gezien. Vooral veel leguanen, heel veel gieren, ijsvogels en kraanvogels en een stel brulapen.

Auke en Marieke zijn tijdens het kanoën, in een stroomversnelling, te water geraakt. No Problem, zei onze gids. Er zijn alleen maar kaaimannen en die zijn very friendly. Tsja.. dat hij ons alleen maar gerust wilde stellen zie je aan het einde van deze post.. Dat was geen kaaiman, die was not so very friendly en zat in precies hetzelfde water. #oeps

Eenmaal terug in onze lodge hebben we eerst even een lekkere warme douche genomen. Hierna genoten van een heerlijke lunch in het restaurant. Het leuke is dat het restaurant buiten is en ook prachtig aan de laguna ligt. Tijdens het eten zie je hier van alles voorbij komen. Heel veel vogels en vlinders maar ook een neusbeertje en in het water heel wat kaaimannen. Super leuk!

In de middag stond ons een wandeling met een gids te wachten. Zoals gezegd ligt de Maquenque Eco Lodge aan een laguna en midden in de jungle. De tocht door de jungle was dit keer te voet. Hiervoor moesten we hoge regenlaarzen aan aangezien hier de gevaarlijkste slangen vrolijk rondkruipen. Voor mijn vriend was er helaas geen paar laarzen in zijn maat en dus moest hij recht achter de gids blijven lopen, op zijn sneakers, zodat hij kon checken of ‘de kust veilig was’. Stay right behind me, zei hij heel duidelijk.

In de jungle hebben we wederom apen gezien en ook twee verschillende soorten pijlgifkikkers. Een prachtige groene kikker met zwarte banden en vlekken en de ‘blue jeans frog’, een rode kikker met blauwe poten.

Hier leren we overigens ook dat er één type boom is die kan ‘lopen’. De boom zie je hierboven op de foto. Hij heeft onderaan de stam allemaal kleine wortels en lopen doet hij door de wortels achter te laten afsterven en de richting waar hij op wilt maakt hij nieuwe wortels aan. Op die manier gaat hij beetje bij beetje naar voren en kan hij zichzelf wel 2 meter per jaar verplaatsen!

Na onze ’trektocht’ door de jungle is het tijd om nog even van het paradijs te genieten. We chillen wat bij het zwembad en lopen nog wat rond. De mannen pakken nog een kano (die je gratis kunt pakken bij de lodges) en peddelen nog wat rond op de lagune. Ze spotten meerdere kaaimannen en schildpadden, de lagune zit er echt vol mee.

In de avond genieten we van het avondeten en drinken we gezellig nog wat biertjes. Geloof me, het eten in de Maquenque Eco Lodge is echt fantastisch! Daarnaast plannen we ook onze volgende dag, aangezien het helaas weer tijd is om Boca Tapada te verlaten. Daarna besluiten we lekker naar de lodges te gaan. Nog even genieten van een warme douche en een luxe, kingsize bed. De dag daarna is het namelijk tijd om onze daktenten uit te klappen!

Dag 7 – Tijd om te kamperen

Goodmorning! Tijd om te ontwaken, tijd voor een nieuwe dag. We genieten nog even van een heerlijk ontbijtje in onze Eco Lodge en pakken vervolgens onze spullen. Met een boot worden we teruggebracht naar onze auto en jawel.. tijdens het oversteken van deze rivier spotten we deze not so friendly and definitely not caiman. In dezelfde rivier als waar we de dag van te voren hebben gekanoëd en waar Auke en Marieke zijn omgeslagen. #evenslikkenenweerdoor

We hebben een flinke rit voor de boeg. Op de weg naar Boca Tapada leerde we al snel dat de wegen hier in Costa Rica absoluut niet te vergelijken zijn met de A2 in Nederland. Daarnaast is een 4×4 ook alles behalve overbodig. We zorgen dan ook dat we ruim de tijd nemen om van Boca Tapada naar La Fortuna te rijden. Onderweg kijken we onze ogen uit. Het land is zo groen!

Rond de middag komen we aan in La Fortuna en maken we een hike naar de waterval. Het zijn flink wat treden maar gelukkig worden we tijdens en na het afdalen beloond door een prachtige omgeving. Wauw! De foto’s spreken wederom voor zich. Uiteraard hebben we ook even heerlijk een frisse duik genomen.

Gelukkig tref je, eenmaal alle tredes weer omhoog beklommen, een heel fijn restaurantje aan. Hier hebben we heerlijk gelunched en genoten van een welverdiend biertje. Er was hier tevens ook hele goede WiFi dus we besloten gelijk het thuisfront maar weer even op de hoogte te brengen van onze avonturen.

Parkeren in Costa Rica doe je zo!

Na de La Fortuna Waterval was het tijd om een bezoek te brengen aan de hotsprings. In dit gebied ligt namelijk de vulkaan Arenal, een kegelvormige stratovulkaan en één van de actiefste en populairste van Costa Rica. Door de thermische energie van de Arenal vulkaan worden waterbronnen op natuurlijke wijze verwarmd. Er zijn heel veel aangelegde hotsprings maar hier betaal je veel geld om een halve dag genieten van het warme bad. Wij besloten om te gaan voor de gratis en natuurlijke variant. Echt een dikke aanrader! Het water is zo heerlijk warm en je zit gewoon midden in de natuur. Wij wilde eigenlijk niet meer weg.. zo genieten was het. Echt een natuurlijke spa.

Helaas moesten we echt het warme water uit. We hadden namelijk nog een klein ritje voor de boeg richting El Castillo. Via Nomad America hadden wij de tip gekregen om hier wild te kamperen. Je staat hier namelijk aan een prachtig meer met het beste uitzicht op de vulkaan. Toen we aankwamen viel mijn mond open. Gaan we hier echt kamperen? Hoe f&@^*ing vet!!!! #wateenavontuur

Gelukkig was er terug richting de weg een restaurantje waar we lekker konden eten. Toen onze campsite eenmaal helemaal was ingericht zijn we hier lekker gaan eten. Vervolgens zijn we in het pikkedonker teruggelopen naar onze auto/tenten en was het tijd om voor het eerst te gaan kamperen.

Hoe dat afloopt lees je uiteraard in deel 4!

Dit waren dag 6 en dag 7 van onze reis door Costa Rica. Ben jij benieuwd naar de rest van het verhaal? Aanstaande donderdag is het tijd voor deel 4.

Volg je mij al op Instagram Bloglovin’?

Dit artikel bevat producten die ik heb ontvangen.