Wat is User Generated Content (UGC)? Heb jij jezelf deze vraag weleens gesteld? Ik snap het wel. De afgelopen tijd heb je de termen UGC en User Generated Content ongetwijfeld voorbij zien komen. Het is een vrij nieuwe term en vandaar dat ik dacht, laat ik er eens een artikel aan wijden. In dit artikel ga ik je alles uitleggen over UGC. Ben jij benieuwd naar het antwoord op de vraag? Lees dan gezellig met mij mee.
Influencer, content creator, UGC Creator
Influencer en content creator, deze termen zijn ons inmiddels wel duidelijk. Maar hier is dus een derde term aan toegevoegd, namelijk UGC creator oftewel User Generated Content creator.
Als ik op Google Translate de letterlijke vertaling opzoek dan is het: ‘door gebruikers gegenereerde inhoud’. Eigenlijk geeft dit al een heel goed beeld van hetgeen dat UGC is. Het is inderdaad letterlijk content die wordt gemaakt door gebruikers.
Verschil tussen Content Creator en UGC Creator
Maar, denk je wellicht, dat doen Influencers en content creators toch ook? Ja, dat klopt. Maar het grootste verschil is dat influencers en content creators deze content posten op hun eigen social media kanalen zoals Instagram, TikTok, Pinterest en blogs. UGC Creators maken content maar plaatsen deze content niet zelf. De gemaakte content wordt toegestuurd naar het bedrijf waarmee de contentafspraak is gemaakt en zij kunnen de content op verschillende manieren inzetten. Bijvoorbeeld om de naamsbekendheid, bereik, engagement en conversie te vergroten.
Waarom kies je als bedrijf voor UGC Content?
Allereerst is de kostenbesparing natuurlijk interessant. De creatie van je content besteed je uit aan creators. Je hoeft hiervoor dus niemand in dienst te hebben of het uit te besteden aan een duur mediabureau. Daarnaast is de content van UGC altijd echt en authentiek en wordt het betrouwbaarder en geloofwaardiger in de ogen van de klant. User Generated Content creators zijn gewend om voor de camera te staan en zullen zorgen voor unieke content van goede kwaliteit. De content kun je inzetten via bijvoorbeeld online ads waardoor alle resultaten ook nog eens meetbaar zijn. De vraag kan dus beter zijn: ‘Waarom kies jij als bedrijf nog niet voor UGC Content?’
Mijn bedrijf bestaat uiteraard uit o.a. mijn social media kanalen en mijn blog maar heb aan mijn portfolio sinds kort absoluut User Generated Content toegevoegd. Ik kan merken dat het een groeiende vorm van content creatie en marketing is want ik heb inmiddels al voor meerdere bedrijven mooie UGC content mogen maken!
Heb jij weleens UGC content gemaakt?