fbpx
23   76
142   352
142   249
115   278
121   203

Eigen huisstijl voor een ondernemer

Eigen huisstijl voor een ondernemer

Een eigen bedrijf starten, het is echt het leukste wat er is. Althans, als je het mij en mijn vriend vraagt. We zijn beide ondernemer en hebben beide ons eigen bedrijf. Wat natuurlijk tof is omdat we elkaar kunnen helpen, tips kunnen delen en kunnen ondersteunen waar nodig. Aan de Avans Hogeschoon van Breda heb ik de opleiding HBO Communicatie afgerond. Hier heb ik veel geleerd over marketing en dat o.a. een eigen huisstijl voor een ondernemer onwijs belangrijk is. In dit artikel vertel ik je daar graag wat meer over. Lees je mee?

Zo ontwikkel je een goede huisstijl

Een goede huisstijl zorgt ervoor dat jouw bedrijf herkenbaar is. Veel bedrijven denken er te makkelijk over maar het loont echt om er goed over na te denken. Het is belangrijk om helder te hebben wie je als bedrijf/ondernemer bent (identiteit) en wat je wilt uitstralen naar je doelgroep (imago). Voordat je je logo, je kleuren en je lettertypes kiest is het ook essentieel om je doelgroep te formuleren. Wie is jouw ideale doelgroep? Van wie wil je dat zij interesse hebben in jouw bedrijf? Doordat je dit inzichtelijk maakt kun je jouw keuzes voor je huisstijl weloverwogen maken. Na het maken van deze keuzes is het aan te raden om de huisstijl vast te leggen in een huisstijlhandboek. Een soort naslagwerk dat altijd kan worden ingezien en ervoor zorgt dat de huisstijl bewaakt blijft, ook op lange termijn.

Offline en online communicatiemiddelen

Na het ontwikkelen en vastleggen van een goede huisstijl is het tijd om de communicatiemiddelen hierop aan te passen. Het is echt van groot belang dat alle communicatiemiddelen perfect voldoen aan de vastgestelde huisstijl. Offline heb ik het dan over bijvoorbeeld visitekaartjes en flyers. Of wellicht wil je wel een brochure of een magazine maken?

  • Tip: ben je, voor jouw bedrijf, op zoek naar een bedrijf die jouw offline communicatiemiddelen kan drukken? Kijk dan eens bij FLYERALARM.

Online kun je denken aan je website, nieuwsbrieven, social media posts en zelfs je e-mailhandtekening. Herhaling zorgt voor herkenbaarheid en is echt het geheim van je communicatie. Je vergroot je naamsbekendbaarheid en jouw merk/bedrijf blijft onbewust in het geheugen van je doelgroep hangen. Dat is natuurlijk precies wat je wilt!

Beide een eigen bedrijf

Zoals ik aan het begin van dit artikel al zei, mijn vriend en ik zijn beide ondernemer. De bedrijven van mijn vriend en mij zijn wel enorm verschillend van elkaar. Mijn bedrijf is natuurlijk gefocust op de online wereld met mijn blog en mijn instagram als verdienmodel. Mijn vriend zijn bedrijf, Condarmatic, is een bedrijf dat is gespecialiseerd in industriële led verlichting voor bedrijven, scholen, verenigingen en (semi)overheden. Waar het maken van visitekaartjes, flyers, brochures etc. voor mij wat minder van toepassing is, is dat voor hem juist absoluut erg belangrijk. Zijn drukwerk is dan ook allemaal gemaakt in de huisstijl van zijn bedrijf. Ik ben blij dat ik, mede door mijn HBO Communicatie opleiding, mijn steentje heb kunnen bijdragen.

Eigen huisstijl voor een ondernemer is onmisbaar. Zorg dat jouw bedrijf herkent wordt door jou doelgroep, zowel online als offline! Ik hoop je met dit artikel inspiratie te hebben gegeven om hier eens mee aan de slag te gaan. Ook als je geen eigen bedrijf hebt. Misschien werk je wel bij een bedrijf die hier weinig mee werkt en is het een goed idee om intern eens een balletje op te gooien?

Volg je mij al op Instagram & Bloglovin’?

Delen: